På grunn av en klausul om taushetsplikt i prosjektkontrakten deler vi ikke firmanavn eller bransje i beskrivelsen av dette prosjektet.
Prosjektet forklart
I en stadig mer digitalisert verden er det viktig å tilby kundene en sømløs opplevelse på tvers av kanaler. Vi fikk i oppdrag å integrere CRM-systemet Diller med WooCommerce for en ledende kunde. Målet var å skape en ekte omnichannel-opplevelse hvor kundene kan tjene poeng, se og bruke kuponger, og hvor kuponger fra fysiske butikker er tilgjengelige online.
Vårt team jobbet tett med kunden for å forstå deres behov og eksisterende prosesser. Vi implementerte funksjoner som henting av kundedata, validering og reservasjon av kuponger, innsending av ordre til Diller, samt registrering av nye kunder med flerfaktoridentifisering og samtykkehåndtering.
Utfordringen lå i å håndtere stor trafikk, med flere millioner treff per måned, uten at det gikk på bekostning av ytelsen til noen av serverne. Vi optimaliserte API-kallene for å sikre effektiv kommunikasjon mellom systemene. I tillegg samarbeidet vi med Diller for å løse utfordringer knyttet til enkelte API-kall og implementerte kampanjer som ennå ikke var støttet.
Det var også viktig å være sikker på at personen som registrerte seg eller koblet sine kontoer sammen var den personen systemet trodde. Vi implementerte derfor en løsning med engangskoder på e-post og SMS ved første registrering eller sammenkobling.
Resultatet er en integrasjon som har gitt et betydelig økt kundeengasjement, i tillegg til en rask økning i antallet medlemmer i kundeklubben. Dette er et stort skritt mot en sann omnichannel-opplevelse for sluttbrukeren.
Involverte systemer

Nøkkelfunksjoner
- Henting og synkronisering av kundedata mellom Diller og WooCommerce
- Validering og reservasjon av kuponger i sanntid
- Innsending av ordre til Diller for poengopptjening
- Registrering av nye kunder med flerfaktoridentifisering og samtykkehåndtering
- Tilgjengeliggjøring av kuponger fra fysiske butikker online
- Optimalisering av API-kall for høy trafikk
Teknisk implementering og utfordringer
Først ble Dillers standardutvidelse for WooCommerce vurdert og analysert, men vi landet på at den ikke enkelt ville kunne implementeres i kundens nåværende kodebase og designrammeverk.
Vi utviklet derfor selv en robust integrasjon mellom Diller og WooCommerce, med fokus på ytelse og skalerbarhet. For å håndtere den høye trafikken optimaliserte vi API-kallene ved å implementere caching og redusere unødvendige forespørsler.
Samarbeidet med Diller var essensielt for å løse utfordringer med enkelte API-kall. Vi samarbeidet også om å kunne støtte spesifikke kampanjer for kunden som enda ikke støttes ut av boksen.
Sikkerhet og dataintegritet ble ivaretatt gjennom grundig validering av data, identifikasjon gjennom engangskoder og implementering av samtykkehåndtering i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
Effekt og resultater
Kundeengasjement
- Betydelig økning i antall medlemmer i kundeklubben
- Forbedret kundeopplevelse med sømløs tilgang til kuponger og poeng
- Økt lojalitet gjennom en ekte omnichannel-opplevelse
Operasjonell effektivitet
- Automatisert synkronisering av data mellom systemene
- Redusert manuelt arbeid for kundeservice og markedsføringsteam
- Bedre innsikt i kundeadferd og preferanser
Fremtidige forbedringer
- Implementering av avanserte analysefunksjoner for dypere innsikt
- Utvidelse av funksjonalitet for personaliserte tilbud og kampanjer
- Ytterligere optimalisering for å håndtere enda større trafikkmengder